Medycyna i zdrowie
Żyć długo i zdrowo

Guma do żucia – plusy i minusy

16 września 2015

Guma do żucia - plusy i minusy Codziennie w telewizji patrzymy na młodych mężczyzn z białym zębami, którzy ruszają na podbój płci przeciwnej ze świeżym oddechem, a równocześnie zwalczają próchnicowe groźne potwory. Cały ten spektakl stworzony jest po to, abyśmy – kiedy następny raz będziemy w supermarkecie – umieścili w koszyku parę opakowań gumy do żucia. Oczywiście, mało prawdopodobne jest, że człowiek ma nadzieję żując gumę na serio dołączyć do grona tajnych agentów, ale za to ma pewność że teraz to na pewno jego zęby są dobrze chronione. Spróbujmy się zastanowić, czy temu co widzimy w reklamie, można zaufać. Guma, jej rzekome funkcje – a nasze zęby. Wybielanie. Ważnym wskaźnikiem stanu zębów jest biały kolor. Palenie papierosów, picie kawy, herbaty, czerwonego wina, niedokładne oczyszczenie powierzchni zęba – wszystko to prowadzi do żółknięcia. A potem, zgodnie z zaleceniami lekarzy dentystów z reklamy, zaczynamy uciekać się do wybielania – też za pomocą gum do żucia. I tu czeka nas rozczarowanie: guma do żucia całkowicie niezdolna jest do usunięcia przebarwień nazębnych. Tutaj nielicznymi wyjątkami mogą być gumy do żucia z mikrogranułkami w ich składzie, które mogą lekko „podrapać” powierzchnię zęba. Jednakże użycie gumy nie może zastąpić pełnego czyszczenia zębów. Zapobieganie próchnicy zębów. Inną szeroko reklamowaną zaletą użycia gumy jest zapobieganie próchnicy. Próchnicę powodują resztki żywności, które nie są usuwane z jamy ustnej i ostatecznie powodują zniszczenie warstwy ochronnej powierzchni zęba. Guma sama nie może dostać się do trudno dostępnych powierzchni w ustach, ale ze względu na to, że powoduje wydzielanie śliny – sprzyja dodatkowemu „płukaniu”, a tym samym eliminuje pozostające kawałki jedzenia. Tu jednak warto zastanowić się nad takim faktem, że jeśli próchnica już jest obecna, to przyczepianie się gumy do zęba może przyśpieszyć proces jego niszczenia. Wzmocnienie stawów żuchwy i dziąseł. Zważywszy, że większość naszej żywności jest zbyt miękka, i nie wymaga aktywnego żucia, i my sami, szczerze mówiąc, nie lubimy długo przeżuwać jedzenie – wolimy go przełknąć jak najszybciej, – nasze żuchwy nie są wystarczająco rozwinięte. Aby zachować swoją jamę ustną w tonusie, zaleca się stosowanie gumy do żucia po każdym posiłku: od 3-5 min aktywnego żucia i stopniowo zwiększając ten odstęp czasu. Oczywiście, to może być stosowane jeśli nie ma stanu zapalnego lub uszkodzenia stawów żuchwy. Trawienie. Mówi się, że użycie gumy po posiłku stymuluje trawienie i dodatkowe ruchy żucia, zwiększają aktywność naszego układu pokarmowego. Pozwala to na szybsze i łatwiejsze trawienie wszystkiego, co zostało zjedzone. Guma do żucia a koncentracja, myślenie, pamięć. Podczas wojny koreańskiej, wojska amerykańskie zostały zaopatrzone w specjalne smakowe gumy do żucia, aby żołnierze mogli w skupieniu wykonywać swoje zadania. A według brytyjskich naukowców, stosowanie gumy do żucia może wpływać na rozwój myślenia i pamięci. Odświeżenie oddechu. Tutaj nie da się zaprzeczyć, że guma swoją funkcję spełnia. Nie da się osiągnąć tego efektu na kilka godzin, no ale po zjedzeniu sałatki z cebulą jest to nasz jedyny ratunek.

Kategorie: Dieta | Tagi: , , ,