Medycyna i zdrowie
Żyć długo i zdrowo

Szykujemy się do zimy

17 października 2015

Szykujemy się do zimy Nadchodzi zima. Wszyscy, którzy dbają o swoje zdrowie, zaczynają myśleć o tym, jak ułatwić organizmowi przejście w tę „ciemną, zimną i niezdrową” porę roku. W tym artykule proponujemy kilka prostych wskazówek, które pomogą zwiększyć odporność i ograniczyć negatywny wpływ zimy na nasze zdrowie i samopoczucie. Lekarze mówią, że ze względu na specyfikę sezonową regulacji procesów metabolicznych organizm zaczyna działać inaczej, i gorzej trawi węglowodany. Paradoksalnie, ale właśnie z nadejściem zimnej i ciemnej pory roku, wiele osób przyznaje się do „chętki na słodycze”. Dzieje się tak dlatego, że ze względu na słabe trawienie węglowodanów organizm „traci” swoją dzienną dawkę energii, i próbuje nadrobić cukrem. Trzeba pamiętać o tym, żeby uniknąć znacznego zwiększenia masy ciała. Wystarczy zastąpić „ciężkie” węglowodany (ciasta, ciasteczka, desery, dania mączne i wyroby cukiernicze) lekkostrawnymi, które są zawarte w miodzie, suszonych owocach. Inną zaletą suszonych owoców jest to, że włączenie ich do diety normalizuje przemianę materii, poprawia odporność organizmu i nie przyczynia się do nadwagi. Banalna, ale ważna rada: nie zapomnij o witaminach. Niedoboru witamin jest o wiele łatwiej dostać, niż później „nadrobić” straty. Dlatego też, jeśli to możliwe, trzeba zwiększyć spożycie świeżych owoców i warzyw. Szczególną uwagę należy zwrócić na owoce bogate w witaminę C: pomarańcze, mandarynki, grejpfruty, winogrona. Niewątpliwą korzyść dla zdrowia przynoszą jabłka. Wśród warzyw, zwróć szczególną uwagę na marchew: dziennego spożycia szklanki świeżego soku z marchwi z dodatkiem kilku łyżek śmietanki wystarcza na zapewnienie organizmowi zapotrzebowania na niezbędną dla zdrowia witaminę A. W zasadzie, w okresie adaptacji nie tylko słabo wchłaniają się węglowodany, ale także ciężkie dania mięsne. W związku z tym najlepsze są w diecie białka pochodzenia roślinnego (fasola, soczewica, groch, soja), chude mięso (kurczak, indyk) oraz produkty mleczne. Niech w codziennej diecie zjawią się i owoce morza: ryby morskie, kraby, krewetki, które zawierają jod i selen, poprawiając ogólny tonus ciała. Tym paniom, które cały czas dbają o smukłą sylwetkę, zwracamy uwagę na fakt, że jesienią i zimą, niemal każda kobieta powinna przybrać na wadze około dwóch kilogramów. To jest normalne! W ten sposób organizm próbuje chronić się przed nadchodzącym zimnem, tworząc „ciepło izolację tłuszczową”. Tym bardziej, że w okolicach wiosny te dwa kilogramy znikną, jakby nigdy nie istniały. Palaczki powinny zredukować konsumpcję papierosów – nikotyna zwęża naczynia krwionośne i obniża poziom poboru tlenu, co w połączeniu ze zwężeniem naczyń z powodu zimna może powodować dyskomfort i doprowadzić nawet do omdleń. Nogi, szyja i głowa mają być dobrze ubrane, bo od przeziębienia mogą zacząć się poważniejsze schorzenia. Nie próbujmy „podganiać” osłabiony organizm kawą czy mocną herbatą, lepiej kupmy w aptece ogólno stymulujący preparat, oparty o działanie gin-seng, imbiru, Eleutherococcus.

Kategorie: Dieta | Tagi: , , ,

Ciąża a witaminy

2 września 2015

Ciąża a witaminy Witaminy już solidnie zakorzeniły się w świadomości ludzi – wszyscy zdają sobie sprawę z konieczności wprowadzenia ich do diety – najlepiej w naturalnej postaci, w świeżym, urozmaiconym pokarmie, a w przypadku braku takiej możliwości – w postaci sztucznej. Mimo to wiele faktów na temat witamin nadal pozostaje tajemnicą, i witaminy oraz ich wpływ na poszczególne funkcje naszego ciała – to ważny przedmiot badań naukowców do tej pory. Sprzeczne doniesienia co jakiś czas pojawiają się w różnych publikacjach. Ogólnie wiadomo, kto potrzebuje witamin najbardziej – oczywiście, dzieci i kobiety w ciąży! Historia witamin. Pomimo obfitości informacji na temat witamin, jest nadal uważane, że ich głównym źródłem są owoce i warzywa, które powinny być spożywane świeże w lecie aby zaopatrzyć się w witaminy na całą zimę. Pod koniec lata, rzeczywiście na tle obfitości świeżych warzyw i owoców jest możliwość normalnego nasycenia ciała niektórymi witaminami takimi jak witamina C. Niedobór innych witamin, szczególnie takich, które pochodzą z produktów zwierzęcych, niestety jest rozpowszechniony i w okresie letnim, i zimowym. Jak mówią naukowcy, awitaminoza jest zjawiskiem kompleksowym i prawie zawsze obejmuje niedobory kilku witamin – trzech lub więcej. Ze względu na fakt, że niedobór niezbędnych witamin i minerałów – jest problemem we wszystkich cywilizowanych krajach, badania w tym kierunku są prowadzone dość intensywnie. W ostatnich dekadach nastąpiły drastyczne zmiany w trybie życia: praca wymaga mniej energii fizycznej, pracuje się głównie umysłowo, co wraz z nieprawidłowym odżywianiem w ciągu dnia tworzy niskie „tło witamin” w organizmie. Wyobraźcie sobie, że przeciętny człowiek zmniejszył zużycie energii w ostatnich dziesięcioleciach 2,5 razy! Uważa się że nieprawidłowe nawyki żywieniowe są przyczyną awitaminozy, i nawet 70-80% ludzi cierpi na niedobór witamin i minerałów. Ciąża. U kobiet w ciąży zapotrzebowanie na witaminy jest średnio o 25% wyższe. Lekarze zalecają zażywać witaminy i minerały, albo specjalnie opracowane ich kompleksy na 3 miesiące przed zajściem w ciążę, bezpośrednio w czasie ciąży, i koniecznie też w okresie karmienia piersią. Ważne jest zrozumienie, jak mogą wpłynąć braki witamin i minerałów na matkę i dziecko. Negatywnymi konsekwencjami mogą być: zmniejszenie odporności organizmu, choroby i wysokie ryzyko wad wrodzonych. Witamina A: zapewnia prawidłowy rozwój układu wzrokowego płodu, chrząstek i kości, skóry i tkanki nerwowej. Jest uważana za „witaminę urody” dla kobiet, ma korzystny wpływ na skórę, włosy i paznokcie kobiety w ciąży. Uczestniczy w przemianie żelaza, miedzi i selenu. Witamina D: jest niezbędna przede wszystkim dla kształtowania kości i ich dalszego wzrostu. Reguluje przemianę wapnia i fosforu w organizmie matki i dziecka, jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania serca i naczyń krwionośnych, zapobiega krzywicy u dzieci. Witamina C: jest istotnym antyoksydantem. Zapewnia wydalanie toksycznych produktów przemiany – „odpadów” ciała. Wspiera wchłanianie żelaza, jest niezbędna do syntezy stawów i kości, wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, zwiększa odporność. Witamina E: (oprócz ochronnego działania antyoksydacyjnego) bierze udział w syntezie hormonów ciąży i laktacji i wpływa na tworzenie się krwinek płodu. Witaminy B1 i B6: zapobiegają pojawieniu się wczesnej toksykozy. Witamina B2 jest udział w tworzeniu komórek krwi. Niezbędne są one do prawidłowego metabolizmu w organizmie cynku, selenu. Witamina B12 i kwas foliowy zapobiegają powstawaniu anemii.

Kategorie: Pielęgnacja | Tagi: , ,