Medycyna i zdrowie
Żyć długo i zdrowo

Siedząca praca i zdrowy kręgosłup – czy to możliwe?

5 września 2015

Siedząca praca i zdrowy kręgosłup – czy to możliwe? Często można usłyszeć – Dużo pracuję przez komputerem, męczy mnie ból głowy, często odczuwam mrowienie w szyi. Ostatnio często budzę się w nocy, z powodu drętwienia kończyn. Do którego lekarza mam się zwrócić? Drętwienie kończyn może być spowodowane poważnym schorzeniem – mielopatią szyjną. Jest to uszkodzenie komórek rdzenia kręgowego na poziomie szyi. Taki stan może wystąpić niezależnie od wieku, nawet u ludzi młodych. Mielopatię można pomylić z neuropatią, różnicę wyczuje tylko wykwalifikowany lekarz-specjalista z neurologii. Nie próbujmy pomóc sobie masażami ani wcieraniem w szyję cudownych środków – można w ten sposób tylko naszkodzić. Klawiatura ma być na poziomie pępka. Osteochondroza szyjna jest schorzeniem niezwykle rozpowszechnionym wśród pracowników biurowych. Siedzący człowiek zgina szyję, pochyla się do przodu, co powoduje bardzo silne napięcie mięśni, przyczepionych do kręgów szyjnych, łopatek. Po trzech godzinach takiego siedzenia pojawia się ostry ból w okolicach 6-7 kręgu szyjnego. Uniknąć takiej sytuacji można wykorzystując do siedzenia specjalne ortopedyczne krzesła z pochylonym do przodu siedziskiem. Klawiatura powinna być nisko – na poziomie pępka, natomiast monitor – wysoko, na poziomie oczu. Co godzinę trzeba wykonywać krótką gimnastykę dla relaksacji mięśni. Dieta dla kręgosłupa. Czy można za pomocą diety wpłynąć na kondycję kręgosłupa i ogólnie kości? Co „lubią” i czego „nie lubią” nasze plecy? Na pewno chore plecy nie kochają fastfoodu, który przyczynia się do powstawania nadwagi, obciążającej układ kostny. Niestety, specjalnej diety dla kręgosłupa, takiej jak na przykład na nadciśnienie, albo schorzenia układu trawiennego, nie istnieje. Dania zawierające żelatynę przyczyniają się do polepszenia kondycji stawów w całym organizmie, i też w kręgosłupie, ale na pewno chorego kręgosłupa galaretką nie uzdrowimy. Dieta chorego na osteochondrozę powinna zawierać sporo wapnia, przetwory mleka, witaminy i minerały, żeby zapobiec przedwczesnemu starzeniu się tkanki kostnej i osteoporozie. Dlaczego kręgi „trzaskają”? Efekty dźwiękowe ze strony układu kostnego i stawów nie są patologią, o ile nie towarzyszą im odczucia bólowe. Jeżeli jednak pojawia się ból, należy zrobić zdjęcia rentgenowskie i zwrócić się do lekarza o konsultację. Niestety, terapia manualna nie jest w stanie poprawić sytuację kręgów, a jedynie redukuje towarzyszące problemom z kręgosłupem napięcie mięśniowe. Witaminy dla kręgosłupa. Korzystne dla tkanek kręgosłupa są witaminy В3, С, РР, Е. Witamina B3 bierze udział w przemianie materii, regulując funkcje nerwowe, osłabia skutki uboczne przyjmowania leków. Najlepiej przyswajalna jest z jajek, zielonych warzyw. Witamina C zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych, zmniejsza stany zapalne. Najlepiej przyswajalna jest z dzikiej róży, czarnej porzeczki, papryki, żurawiny. PP (kwas nikotynowy) zapewnia właściwą przemianę białek. Najlepszym jego źródłem jest świeży zielony groszek, fasolka, bób. E (tokoferol) spowalnia procesy oksydacyjne w tkankach, normalizuje pracę stawów i mięśni. Znajdziemy witaminę E w brokułach, brukselce, wątróbce, olejach roślinnych.

Kategorie: Codzienność | Tagi: , ,