Medycyna i zdrowie
Żyć długo i zdrowo

Sauny i łaźnie – które najlepsze dla zdrowia?

31 sierpnia 2015

Sauny i łaźnie – które najlepsze dla zdrowia? Najpierw kilka ogólnie wiadomych faktów: Regularne korzystanie z sauny i łaźni znacznie poprawia tonus mięśni Obfite wydzielenie potu czyni skórę bardziej gładką i zwalcza cellulitis Podczas ogrzewania poprawia się ukrwienie mózgu, następuje dotlenienie i aktywizacja intelektualnej działalności Wszystkie narządy zaczynają działać w przyśpieszonym tempie, ciało „oczyszcza” się od zbędnych produktów przemiany materii, płuca pozbywają się szkodliwych mikroorganizmów. Z drugiej strony, istnieje cały szereg przeciwwskazań dla korzystania z łaźni i saun, z których należy zdawać sobie sprawę, żeby nie osiągnąć efektu odwrotnego do zdrowotnego. Są to chociażby choroby serca i naczyń krwionośnych. Z sauny nie mogą korzystać osoby: z nadciśnieniem, po udarach, z nowotworami, osoby z podwyższoną temperaturą, ze stanami zapalnymi narządów wewnętrznych, chorzy na tarczyce, w ciąży, chorzy na padaczkę oraz małe dzieci z powodu braku wykształcenia w organizmie ośrodka termoregulacji. Na przestrzeni dziejów różne narody opracowały swoje warianty użycia wysokiej temperatury i pary do uzyskania efektu oczyszczenia ciała, w związku z czym teraz, w epoce globalizacji, w każdym kraju dostępne są przeróżne rodzaje saun i łaźni. Niby takie podobne, a jednak w zależności od efektu, który chcemy osiągnąć i indywidualnych predyspozycji naszego ciała, jedne są bardziej polecane, a drugie mogą być wręcz szkodliwe. W czym więc tkwi diabeł? Generalnie, efekt zdrowotny saun i łaźni osiąga się kosztem wytworzenia dla organizmu warunków niezwykłych, ekstremalnych, kiedy próbując dostosować się, wszystkie układy, a zwłaszcza system odpornościowy, zaczynają pracować ze wzmożoną aktywnością, Sauna fińska ma kamienny piec i stopniowo się ogrzewa. Cechą charakterystyczną sauny fińskiej jest mała wilgotność powietrza – zaledwie 10-15% przy temperaturze 120˚-140˚С. Pot nie leje się strumieniami, a od razu paruje, ochładzając organizm. Zaleca się trzykrotne nagrzewanie ciała z ochłodzeniem w na przykład tak zwanej saunie śnieżnej. Sauna fińska jest wystarczająco łagodnym oddziaływaniem na organizm. Wiadomo, że Finowie zabierają do sauny nawet 3-4 letnie maluchy. Sauna fińska znana jest też ze swoich „towarzyskich” aspektów. Można tu nie tylko pogrzać się, ale i pośpiewać karaoke albo pograć w gry. Korzystanie z łaźni fińskiej polecamy „początkującym” oraz osobom, którzy nie chcą narazić swój organizm na naprawdę solidny wstrząs, którym jest na łaźnia parowa. Trzeba zaznaczyć, że lekarze zalecają osobą, dopiero zaczynającym korzystać z łaźni ograniczyć się temperaturami rzędu 80˚- 90˚С. Łaźnia parowa „szokuje” ciało bardzo dużą wilgotnością, w związku z czym proces pocenia się tu jest bardzo intensywny. Ciało rzeczywiście przegrzewa się. Zaletą łaźni parowej jest możliwość naprawdę szybkiego spalania tłuszczu, niemniej jednak zawsze trzeba pamiętać, że taka procedura jest dla ciała naprawdę ekstremalnym obciążeniem. Przeciw wskazaniem do paru jest astma. Pogarszamy swój stan zdrowia, korzystając z łaźni parowej zwłaszcza gdy pijemy tu alkohol albo zimne napoje, wchodzimy do strefy pary najedzeni albo stosujemy w łaźni obciążenie fizyczne.

Kategorie: Codzienność | Tagi: , , ,