Medycyna i zdrowie
Żyć długo i zdrowo

Fitness w ciąży = Mama w formie + zdrowy maluch

31 sierpnia 2015

Fitness w ciąży = Mama w formie + zdrowy maluch Ciąża – to nie powód przeleżeć na kanapie prawie rok. Wręcz naodwrót – aktywność fizyczna przyszłej mamy jest gwarancją dobrego dotlenienia płodu, rozwoju mięśni koniecznych dla sprawnego przebiegu porodu, zapobiegania nadmiernego przyrostu masy ciała oraz po prostu – dobrego humoru! Już dawno ciąża nie jest postrzegana jako choroba. Nie jest to stan, w którym musimy zrezygnować ze zdrowych przyjemności, pod warunkiem prawidłowego przebiegu ciąży. Oczywiście, wszystkie podejmowane aktywności sportowe trzeba skonsultować z zaufanym lekarzem ginekologiem, prowadzącym ciążę. Wśród przeciwwskazań do zajęć sportowych są: zapłodnienie sztuczne, poronienia w historii pacjentki, nadciśnienie, choroby przewlekłe, ciąża bliźniacza, łożysko przodujące, niewyjaśnione krwawienia. Wśród wskazań można wymienić chociażby cukrzycę ciążową, kiedy aktywność fizyczna skutecznie pomaga zwalczyć podwyższony poziom glukozy we krwi. Na zajęcia takie jak fitness można zapisać się w ciąży, nawet jeżeli wcześniej kobieta na niego nigdy nie chodziła. Wyjątkiem jest tu tylko step-aerobik, w którym wykonywane są podskoki, przeciwskazane dla płodu, ponieważ powodują duże zmiany ciśnienia. Zanim wybierze się rodzaj fitnessu, można wykonać dodatkowe badania, żeby upewnić się, że przeciwwskazań rzeczywiście nie ma. Program zajęć też, oczywiście, różni się w zależności od terminu ciąży. Zajęcia mogą być: specjalne indywidualne, pod kontrolą instruktora, grupowe, albo wodne (szczególnie wskazane dla kobiet w ciaży, ponieważ środowisko wodne chroni ciało przed gwałtownymi ruchami i zbyt silnym obciążeniem). Fitness dla przyszłej mamy zazwyczaj zawiera ćwiczenia ogólne – dla wszystkich grup mieśni, albo specjalne w kierunku rozciągnięcia i wzmocnienia mieśni kręgosłupa, relaksacji. Po konsultacji z lekarzem i trenerem można zastosować nawet ćwiczenia siłowe dla niektórych grup mięśni. Poprawnie wykonywane i dobrze dobrane ćwiczenia zwiększają elastyczność mięśni brzucha poprawiają ukrwienie i krążenie w obrębie narządów miednicy i kończyn dolnych. W okresie ostatnich mięsięcy ciaży charakter ćwiczeń należy złagodzić, więcej uwagi przydzielając ćwiczeniom oddechowym i umiejętnościom radzenia sobie z bólem i napięciem mięśniowym. Dodatkowo, dobrym pomysłem w ramkach aktywności fizycznej kobiety w ciąży są długie spacery, dotleniające i relaksujące. Jeśli przed ciążą przyszła mama jeździła na rowerze, nie ma przeciwwskazań do kontynuacji tego sportu, tylko niech to nie będzie duży wysiłek, wybierajmy ścieżki o gładkiej nawierzchni i jeźdźmy w towarzystwie przyszłego taty albo przyjaciół – na wszelki wypadek. Podczas wysiłku nie wolno przekroczyć tego poziomu obciążenia, kiedy już musimy łapać powietrze ustami. Miarowy oddech przez nos świadczy, że obciążenie nie jest za duże. Nie warto uczyć się jeździć na rowerze w ciąży bo może to poskutkować niebezbiecznym upadkiem. Kobiety, które w czasie ciąży uprawiały sport, są znacznie lepiej przygotowane do takiego ekstremalnego wysiłku fizycznego, którym jest poród. Na dodatek, szybciej powracają one do sylwetki sprzed ciąży.

Kategorie: Codzienność | Tagi: , ,